Deel 2: de basis van Excel

Dit is een gratis cursus voor Excel op een Windows PC.
Gebruik je Excel voor Mac? Klik dan hier voor dezelfde les maar dan speciaal voor Mac.

Tabel maken in Excel

Selecteer een groep cellen waar je een tabel wilt maken. Het maakt niets uit of deze cellen al zijn ingevuld of nog leeg zijn.

Knipsel2

Daarna ga je in je werkbalk naar ”Tabellen” in het lint of gebruik de toestencombinatie Ctrl L:

Knipsel3

Je krijgt dan het onderstaande pop-up scherm.

Knipsel4

Omdat je eerder al je tabeldata hebt geselecteerd wordt dit nu weergegeven. Je kunt dit eventueel nog aanpassen. Daarna druk je op “OK”.

In het lint zie je diverse opmaakstijlen voor je tabel

Knipsel5

Klik hier op een stijl naar keuze en de tabel verschijnt in het geselecteerde gebied.

Knipsel6

In rij 3 zie je bij ieder celnaam rechts een driehoekje. Jekunt hiermee een selectie aangeven.

Je hebt nu een tabel gemaakt in Excel.

Grafiek maken in Excel

Grafieken zijn ideaal om cijfers te presenteren. Het is mogelijk om met Excel vele verschillende soorten grafieken te maken en deze af te stellen aan jouw persoonlijke wensen.

Om een grafiek te maken begin je met het selecteren van de gegevens die je in de grafiek wilt tonen.

Stel je houdt in Excel je verkopen bij. Je wilt deze nu graag overzichtelijk in een grafiek tonen.

Selecteer dan alle gegevens (dus ook de woorden de namen boven de kolommen):

Knipsel10

Vervolgens ga je in het lint naar “Invoegen” en dan naar ”Grafieken”. Kies het soort grafiek uit die je wilt gebruiken.

Knipsel7

Zoals je kunt zien kun je uit verschillende soorten grafieken kiezen: kolom, lijn, cirkel, staaf, verstrooien en overige.

Zodra je op bijvoorbeeld kolom klikt, kun je uit verschillende soorten kolomgrafieken kiezen.

In dit voorbeeld maken we een lijngrafiek. Het maken van bijvoorbeeld een kolomgrafiek of cirkeldiagram werkt exact hetzelfde.

Zodra je een keuze hebt gemaakt, verschijnt de grafiek gelijk in je werkblad:

Knipsel11

Nu wordt het tijd om het wat verder op te maken zodat de grafiek helemaal aan je wensen voldoet.

Wanneer je op ”Som van Totale ontvangst” klikt kun je deze tekst aanpassen naar wens.

Zodra je op de grafiek klikt (hierdoor is de grafiek geactiveerd) kun je in je werkbalk kiezen uit verschillende kleuren:

Knipsel12

Links van de Grafiekstijlen zie je in je werkbalk staan ”Snelle indelingen voor grafieken”:

Knipsel13

Hier kun je eenvoudig de indeling van je grafiek aanpassen door op een van de opties te klikken. De inhoud van de grafiek veranderd verder niet, dus je kunt gewoon wat uitproberen zonder risico.

Als je met je rechtermuis klikt op de grafiek en kiest voor ”Grafiekgebied opmaken” kun je de grafiek nog verder opmaken.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen om een schaduw toe te voegen, een gloed rondom de grafiek etc.

Wanneer je hiermee klaar bent is je grafiek af.

Je kunt er voor kiezen om de grafiek in Excel te laten, dan hoef je niets meer te doen.

Wil je de grafiek echter in Word gebruiken kun je de grafiek gewoon kopiëren en plakken in het juiste bestand.

Je kunt er ook voor kiezen om de grafiek op te slaan als een afbeelding. Dit doe je door met je rechtermuis te klikken op de grafiek en vervolgens te klikken op ”opslaan als PDF”.

Knipsel14

Op deze manier kun je gemakkelijk en snel professionele grafieken maken en ervoor zorgen dat jouw cijfers overzichtelijk worden.

Cellen samenvoegen in Excel

Het is mogelijk in Excel om de inhoud van cellen samen te voegen. Stel er staat in cel A1 ”500” en in cel B1 ”1000” en dit wil je samenvoegen in cel C1.

Selecteer dan cel C1 en ga klik op de formulebouwer (fx):

Knipsel15

De formulebouwer wordt vervolgens geopend. Zoek hierop ”TEKST.SAMENVOEGEN” en klik daarop.

Knipsel16

Zodra de formule in cel C1 staat klik je op cel A1 en B1 en daarna klik je op enter.

In cel C1 komt dan ”5001000” te staan.

Knipsel18

Je kunt dit ook rechtstreeks doen met de formule:

=TEKST.SAMENVOEGEN(cel die je wilt samenvoegen ; andere cel). In dit voorbeeld wordt het dus:

=TEKST.SAMENVOEGEN(A1;B1)

Gebruik in bovenstaande formule tussen de 2 celnamen geen “;” maar een “+” . Je hebt dan de formule =TEKST.SAMENVOEGEN(A1+B1). Het resultaat zie je hierna.

Knipsel19

Nu heeft de formule “=TEKST.SAMENVOEGEN(A1+B1)” dezelfde betekenis als =Som(A1+B1)

Je hoeft niet per se getallen samen te voegen. Je kunt ook teksten samenvoegen. Bijvoorbeeld:

 

Open de formule bouwer of type in Cel C1 direct de formule.

Let erop dat je de juiste volgorde gebruikt. Dit klinkt wellicht logisch, maar de formule veranderd nu omdat het om een tekst gaat in plaats van getallen in:

=TEKST.SAMENVOEGEN(A1;B1)

Knipsel20

Ik raad je aan om eerst gebruik te maken van de formule bouwer tot je wat meer ervaring hebt met het werken met formules.

Ga naar de volgende les