Blog

Handleiding: Hoe kun je Functies nesten in Excel

In deze handleiding leer je hoe je meerdere functies in Excel kunt combineren om krachtigere en complexere formules te maken. Om het artikel voor iedereen begrijpelijk te maken, ook voor beginners, leg ik eerst kort uit wat een functie is en hoe argumenten werken. Vervolgens wordt aan de hand van drie voorbeelden toegelicht hoe je … Lees meer

Operatoren in Excel formules

Wat zijn operatoren in Excel? Operatoren in Excel zijn symbolen die je kunt gebruiken in formules om aan te geven hoe een berekening moet worden uitgevoerd. Door hier gebruik van te maken, kun je meer uit je formules en functies halen. Er zijn verschillende soorten operatoren om uit te kiezen. Deze zullen één voor één … Lees meer

Excel bestanden delen

In een eerder artikel heb ik uitgelegd hoe je bestanden kunt opslaan in Excel. Als je ervoor hebt gekozen om het bestand ergens op je desktop op te slaan, kun je het simpelweg als bijlage naar iemand sturen via e-mail. Dit is hoe het vroeger altijd ging en dit werkt natuurlijk nog steeds prima. Vooral … Lees meer

Hoe maak je een takenlijst in Excel?

In dit artikel leer je hoe je zelf een handige takenlijst kunt maken in Excel. Een takenlijst, ook wel bekend als een to do list, zorgt voor een hogere productiviteit en voorkomt daarnaast dat je belangrijke taken vergeet. Je kunt een takenlijst zo eenvoudig of uitgebreid maken als je zelf wilt. In dit artikel kiezen … Lees meer

Bestanden opslaan in Excel

Het opslaan van je bestand is vanzelfsprekend belangrijk als je wilt dat je werk niet verloren gaat. In dit artikel leer je verschillende manieren waarop je dit kunt doen, wat het verschil is tussen verschillende bestandstypes, hoe je gebruik kunt maken van de Cloud en hoe je gebruik kunt maken van automatisch opslaan. Standaard opslaan … Lees meer

Excel voor ZZP’ers: tijdregistratie, kasboek bijhouden en facturen maken

Veel mensen hebben Excel al op hun computer geïnstalleerd en weten hoe ze hier gegevens in kun voeren en hiermee berekeningen kunnen maken. Voor beginnende en/of kleine freelancers is Excel vaak een goede keuze voor administratieve taken. Het programma biedt namelijk flexibiliteit: je kunt het aanpassen aan je eigen wensen. Het is ook kostenefficiënt, want … Lees meer

10 handige Excel formules

Excel is een veel gebruikt programma voor alles van eenvoudige berekeningen tot complexe analyses. Een van de beste manieren om Excel onder de knie te krijgen, is door te leren werken met formules. Met een paar handige formules kun je snel berekeningen uitvoeren, gegevens analyseren en efficiënter werken. In dit artikel leer je 10 onmisbare … Lees meer

Matrixformules gebruiken in Excel: Wanneer en waarom

Wat is een Matrixformule? In Excel zijn matrixformules een manier waardoor je meerdere berekeningen tegelijkertijd kunt uitvoeren in plaats van steeds afzonderlijke formules te gebruiken. Dit komt er met andere woorden op neer dat een matrixformule berekeningen uitvoert uit op een reeks van waarden in plaats van op één waarde per keer. Dit kan handig … Lees meer

Rekenen met percentages in Excel

Je kunt in Excel op verschillende manieren rekenen met percentages. Hoe je dit doet, hangt voornamelijk af van je persoonlijke voorkeur en hoe je jouw werkblad hebt ingericht. Ik begin eerst met uitleggen hoe je percentages correct kunt instellen en gebruiken, en hoe je kunt kiezen tussen de percentage notatie en normale getallen voor jouw … Lees meer