Dit is les 1 van de 5 van de gratis cursus Excel voor beginners (mijn meest recente cursus).
Wat is Excel?
Excel is een rekenprogramma dat onderdeel is van het kantoor-softwarepakket van Microsoft. Het wordt wereldwijd gebruikt door zowel bedrijven als particulieren.
Met Excel kun je allerlei berekeningen uitvoeren. In deze cursus leer je onder andere hoe je kunt optellen, vermenigvuldigen, gemiddelden berekenen en met percentages werken. Daarnaast leer je de basisvaardigheden om efficiënt met Excel aan de slag te gaan.
Hoewel Excel ontzettend veel mogelijkheden biedt, is deze cursus gericht op het onder de knie krijgen van de basisvaardigheden.
Wat kun je met Excel?
Excel is veel meer dan alleen een rekenprogramma. Naast het uitvoeren van berekeningen kun je het onder andere gebruiken voor:
- Het maken van grafieken en tabellen
- Het filteren en sorteren van gegevens
- Het bijhouden van je administratie
De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt Excel gebruiken om je persoonlijke budget te beheren, het maken van een planning, of voor het bijhouden van je gewicht in een grafiek. Doordat Excel erg flexibel is en veel functionaliteiten heeft, kun je het kortom voor veel taken gebruiken.
Wat heb je nodig?
Om Excel te gebruiken heb je het programma nodig. Zoals eerder genoemd is Excel onderdeel van Microsoft Office, waar ook programma’s als Word en Powerpoint bij zit inbegrepen. Er zijn drie opties om uit te kiezen:
- Office 2024 (eenmalige aankoop):
Dit is een vaste versie die je eenmalig koopt, op je computer installeert en daarna onbeperkt kunt gebruiken. Je krijgt geen toegang tot nieuwe updates, maar de versie blijft bruikbaar zolang je computer het ondersteunt. - Microsoft 365 (abonnement):
Hiermee krijg je toegang tot alle Office programma’s, inclusief regelmatige updates en cloudopslag via OneDrive. - Gratis online Excel versie:
Er is ook een gratis online versie van Excel beschikbaar. Deze werkt volledig in je browser, je kunt het dus niet installeren op je computer. Het biedt de basisfunctionaliteiten, maar geavanceerde functies zijn beperkt. Het enige wat je nodig hebt is een gratis Microsoft account.
Leer meer over dit onderwerp: Excel kopen: welke versie van Office is de beste keuze voor jou?
Het werkblad en de cellen
Een Excel bestand wordt een werkmap genoemd. Ieder werkmap kan bestaan uit een of meerdere werkbladen.
Een werkblad bestaat uit rijen en kolommen, zoals je hieronder kunt zien:

- Rijen worden aangegeven met nummers aan de linkerkant (1, 2, 3, 4, etc).
- Kolommen worden aangegeven met letters bovenaan (A, B, C, D, etc)
Elke cel bevindt zich op een kruising van een rij en een kolom. Cel B3 bevindt zich bijvoorbeeld in de kolom B en in rij 3.
Een geselecteerde cel krijgt een groene omlijning, zodat je weet welke cel ‘actief’ is. Daarnaast wordt dit ook aangegeven in het naamvak (zie de pijl hieronder). In onderstaand voorbeeld is cel B3 geselecteerd.

Je werkblad bestaat uit duizenden rijen en kolommen, dus je hebt altijd genoeg ruimte.
Onderaan zie je bladnamen zoals “Blad1”. Je kunt de naam aanpassen door erop te klikken of extra werkbladen toevoegen via het plusje.

Gegevens invoeren
Er zijn meerdere manieren om gegevens in Excel in te voeren. De eenvoudigste is als volgt:
- Klik met je linkermuisknop dubbel op de cel waarin je gegevens wilt invoeren.
- Daarna kun je direct de gewenste waarde invullen, bijvoorbeeld een getal of een tekst.
- Zodra je klaar bent druk je op enter om de invoer te bevestigen en naar de cel eronder te gaan. Je kunt ook op tab drukken om naar de volgende cel in dezelfde rij te gaan.
Gegevens verwijderen
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je een invoer wilt verwijderen.
- Als je de inhoud van één cel wilt verwijderen dan kun je cel selecteren en op delete of backspace drukken op je toetsenbord.
- Als je meerdere cellen tegelijker wilt verwijderen moet je de cellen selecteren je linkermuisknop ingedrukt te houden en te slepen tot je alle gewenste cellen hebt geselecteerd, of door de Shift toets ingedrukt te houden en de cellen aan te klikken. Zodra je alles hebt geselecteerd druk je op delete.
- Indien je meerdere cellen wilt selecteren, die niet aan elkaar grenzen, moet je de Ctrl toets ingedrukt houden terwijl je met je linkermuisknop op de cellen klikt.
Wat is het lint?
Boven je werkblad zie je een brede balk. Dit wordt in Excel het lint genoemd. Het is onderverdeeld in verschillende tabbladen zoals “Start”, “Invoegen” en “Pagina-indeling”.

Elk tabblad bestaat uit groepen en daar zitten weer verschillende knoppen in. Elk met zijn eigen functionaliteit.
In het tabblad Start (getal 1) in de groep lettertype (getal 2) vind je bijvoorbeeld een knop om je tekst groter te maken (getal 3):

Hoe sla je een bestand op?
Het is eenvoudig om je Excel bestand op te slaan wanneer je klaar bent met werken.
- Klik linksboven in het lint op het tabblad Bestand.
- Kies Opslaan als om je bestand voor de eerste keer op te slaan
- Kies een locatie en de gewenste bestandstype. .xlsx is de standaard en is meestal de juiste keuze.
Je kunt een bestand ook snel opslaan door de sneltoets Ctrl + S (Windows) of Cmd + S (Mac) te gebruiken.
Leer meer over dit onderwerp: Excel bestanden opslaan
Oefening: gegevens invoeren en aanpassen in Excel
Volg de onderstaande stappen om te oefenen met het invoeren van gegevens, het aanpassen van opmaak en het opslaan van je werk:
- Gegevens invoeren
- Selecteer cel A1 (door er op te klikken met je linkermuisknop) en voer het getal 100 in en druk op Enter.
- Selecteer cel A2 en voer de datum 1-1-2025 in en druk op Enter.
- Selecteer cel B1 en voer het percentage 50% in en druk op Enter.
- Selecteer cel B2 en voer het woord Budget in en druk op Enter.
- Gegevens verwijderen
- Selecteer de cellen B1 en B2 door op B1 te klikken met je linkermuisknop, de muisknop ingedrukt te houden en naar B2 te slepen.
- Druk op je toetsenbord op Delete om de inhoud van deze cellen te verwijderen.
- Tekst vetgedrukt maken
- Selecteer de cellen A1 en A2 door op A1 te klikken en naar A2 te slepen.
- Ga in het lint naar het tabblad Start (bovenin je scherm).
- In de groep Lettertype klik je op de knop B (voor Vetgedrukt).
- Je Excel bestand opslaan
- Druk op de toetsen Ctrl + S (Windows) of Command + S (Mac).
- Kies een locatie op je computer waar je het bestand wilt opslaan.
- Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld Oefening Gegevens Invoeren, en klik op Opslaan.