Met de functie HORIZONTAAL ZOEKEN laat je Excel gegevens zoeken binnen een bepaald bereik. Het verschil met VERTICAAL ZOEKEN is dat Excel bij deze functie waardes haalt uit de horizontale tabel. Uit het voorbeeld zal blijken hoe dit precies in zijn werk gaat.
Schrijfwijze formule
=HORIZ.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;rij-index_getal;bereik)
Argumenten
Zoekwaarde |
De zoekwaarde kan bestaan uit een waarde of een verwijzing naar een cel. De waarde die je wilt opzoeken, moet zich bevinden in de eerste rij van het celbereik |
Tabelmatrix | Het celbereik waarin met HORIZ.ZOEKEN wordt gezocht naar de zoekwaarde en de gezochte waarde. De eerste rij in het celbereik moet de zoekwaarde bevatten. Het celbereik moet ook de retourwaarde bevatten die je wilt zoeken. |
Rij-index_getal |
Vul het rijnummer in (de eerste waarde rij in de tabel is rij 1) waar de waarde staat waarin gezocht moet worden. |
Bereik |
|
Voorbeeld
In figuur 1 zie je een horizontale tabel.
- Zoekwaarde: hier vul je in waarop je wilt zoeken. Dit kan een dag zijn maar in dit voorbeeld heb ik gekozen voor een cel (B4). Als je nu een dag invult in deze cel, zoekt Excel de omzet die erbij hoort.
- Tabelmatrix: het celbereik is in dit geval A1:H2
- Rij-index_getal: de omzet staat in de tweede rij van de tabel, dus vul je een 2 in.
- Bereik: we zoeken naar een exacte waarde, dus vul je ONWAAR in.
In figuur 3 staat weergegeven hoe horizontaal zoeken werkt. Excel zoekt dus binnen de tabelmatrix horizontaal tot Excel de zoekwaarde tegen komt. Vervolgens toont Excel de waarde uit de rij die je hebt ingevuld bij het rij-index_getal.
Wil je meer leren over het werken met formules en functies?
Ik heb een online cursus gemaakt waarin je stap-voor-stap leert hoe formules werken. In deze cursus leer je onder andere 75 veel gebruikte functies. In sommige scenario’s kun je een berekening niet doen met een enkele functie, daarom leer je ook hoe je verschillende functies kunt combineren.