Tot op heden had ik op deze website een functie om vragen te stellen over Excel. Hier werd veel gebruik van gemaakt. Helaas bracht dit ook erg veel (duizenden) spam reacties met zich mee, waardoor het voor mij onmogelijk werd om echte vragen eruit te filteren.
Daarom heb ik besloten om deze functie uit te schakelen. Mijn excuses als je een vraag hebt gesteld en ik deze niet heb kunnen beantwoorden.
Ik wil echter mensen blijven helpen met hun Excel vragen.
Heb je een vraag over Excel? Dan kun je deze vanaf nu op deze pagina stellen.
hoe krijg ik een dikke rand om een tabel heen en aan de binnenkant dunne randen?
Hoi Dana,
Ik kan geen afbeeldingen toevoegen aan de reacties, dus ik heb even snel een artikel voor je gemaakt waarin het staat uitgelegd. Die kun je hier vinden: https://www.handleidingexcel.nl/excel-tips-voor-mac/randen-in-excel/
Is hiermee je vraag beantwoord?
Groet,
Gerard
We hebben voor op school opdracht gekregen en er stond bijvoorbeeld
Dat in cel A5 niets moet staan als in cel B5 niets staat als er in A5 wel iets staat moet er goede docent in komen te staan kunt u mij helpen
Hoi Rumeysa,
Dit zou je kunnen doen met behulp van de functie ALS. Deze staat hier uitgelegd: https://www.handleidingexcel.nl/excel-tips-voor-mac/als-functie-excel/
In jouw voorbeeld wordt dan de formule in cel B5 bijvoorbeeld: =ALS(A5>0;”Goede docent”;” “)
Als er dan een getal groter dan 0 of een willekeurige letter getypt wordt in cel A5, komt er goede docent te staan in cel B5.
Groet,
Gerard
Teus de Swart op 18 maart 2018 om 14:07:
=SOM(‘jan:dec’!C3) ik wil graag verticaal zoeken op deze formule aanvullen ipv. de vaste C3.
=VERT.ZOEKEN($Q5;JAN!$I$3:$K$42;2;ONWAAR) is de aanvulling.
vraag: hoe moet dit?
Ik stel het zeer op prijs als u het antwoordt hierop kunt geven. Ik zit al enige tijd mee te worstelen.
m.vr.gr. Teus de Swart
Ik ben op zoek naar een functie voor het volgende.
ik heb een tabel met kolommen leverancier, factuur, factuurdatum, factuurnummer en bedrag. ik zou graag dat als leverancier, datum en bedrag identiek nog eens voorkomt deze rood word.
Hoi,
Ik heb voor mijn leerlingen hun geboortedatum uitgerekend in excel. Nu heb ik in een cel de jaren en maanden van nu staan. Dit werkt perfect. Nu wil ik met de jaren en maanden een marge aan geven met een waarde daaraan gekoppeld.
Bv een leerling is 12 jaar en 5 maanden en krijgt de waarde 4 als deze leerling 13 jaar wordt dan krijgt hij de waarde 5. Graag zou ik dit automatisch laten verlopen. Kunt u me hiermee helpen? Ik hoor het graag.
Groetjes Ivonne
Hoi Gerard,
Is het mogelijk om samen met heel het werkblad ook de randen van cellen te beveiligen tegen voornamelijk kopiëren? Ik heb namelijk een mooie layout gemaakt met tabellen en kadertjes die wordt gebruikt door een 40-tal personen. Sommigen hebben de neiging om steeds weerkerende waardes in cellen te selecteren, rechts onderaan vast te nemen en dan zo verder te slepen. Als die ene gekopieerde cel dan een andere rand heeft dan al de anderen dan wordt die rand mee gekopieerd…. dit wil ik dus niet.
Hopelijk kan jij me verlossen van deze kwelling 😉
Met vriendelijke groeten,
Wim
Hoi Gerard,
Ik ben al uren aan het zoeken, maar ik kom er niet uit.
Hoe kopieer ik alleen de zichtbare kolommen uit een groot Excelbestand naar Word met koppeling?
Ik bedoel hiermee dat de wijzigingen in het Excelbestand ook zichtbaar moeten zijn in het Wordbestand. Dit gaat op zich prima met “plakken speciaal”, alleen krijg ik dan zodra ik in Excel alle kolommen weer zichtbaar maak, deze ook weer in Word te zien als ik met F9 de koppeling bijwerk. Ik wil dus slechts een paar kolommen uit het Excel bestand in het Wordbestand tonen.
Ik hoop dat je me kunt helpen. Bij voorbaat dank!
Hartelijke groet,
Mirjam
Hoi!
Op mijn stage heb ik een bestand gekregen vol me mailadressen met de vraag of ik van het bestand een cp kan destilleren. Ik heb werkelijk geen idee wat dit is en kan hier maar weinig over vinden op google.
Ik heb een formule die een bedrag deelt door 24 zodat ik een waarde krijg die per maand betaald moet worden. Echter als het lager is dan een bedrag dat te delen is door 24 pakt hij alsnog dat bedrag (Waarde door delen moet altijd afgerond zijn.
Voorbeeld: ik vul in eerste instantie 600,- euro in. Dit rekent die goed uit omdat dit precies door 24 te delen is en je een rond getal overhoud (25 in dit geval).
Als je 624,- euro invult is het dan ook rond 26. Echter wil ik hebben dat als ik bijvoorbeeld 615,- invul dat er als waarde 25 komt te staan en een cel hiernaast de restwaarde van 15,- euro aangegeven wordt. In de situatie die ik nu heb komt er 26 te staan wat dan niet uitkomt op het juiste bedrag.
Al jaren loop ik met een Excel (Excel for mac) vraag.
Is het mogelijk om formules in te voeren voor een hele combinatie van meerdere rijen/kolommen. Bijvoorbeeld dat in de hele kolom ‘J’ de uitkomst komst te staan van het getal wat in kolom ‘H’ staat min het getal wat in kolom ‘I’ staat (J=K-I). Of bijvoorbeeld dat voor het hele veld de formule ‘P=(K*3)+L’ geldt.
Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp. Wellicht werkt de volgende formule voor je vraag: =H:H-I:I
Help,ik vind het moeilijk om meer dan 3 uur per project met aantal.als uit te rekenen.
Hoe krijg ik dit in excel voor elkaar wanneer de uitkomst van een cel hoger/lager is dan 3,5 zou het volgende moeten gebeuren:
Statistisch afronden. Groter of gelijk aan 3,50 op hele getallen, kleiner tot op een cijfer achter de komma.
Hallo,
Ik zou graag willen weten of het volgende mogelijk is in excel:
Als ik een rij of kolom heb waar ik getallen in wil zetten, wil ik dat een bepaald getal maar een keer voorkomt. Net zoals in een sudoku, maar dan in Excel
Ik heb een vraag, is het mogelijk om een functie te maken dat in de kolom er wordt opgeteld b.v.
ik heb keuze vragen en krijg formulieren terug en de eerste persoon geeft aan b.v.
kolom verticaal
mooi weer
kolom horizontaal ja nee
bij mooie weer zegt de eerste persoon ja – dus een 1 in het vakje
de tweede persoon zegt ook ja – dus dan moet er een 1 bij en die moet 2 worden, dat kan je handmatig zelf doen door van de 1 een 2 te maken maar het zou handig zijn als dit via een formule kan dan als ik in het vakje waar 1 staat weer een 1 zet en dan wordt het automatisch 2 etc.
een formule voor
menu box klaar maken een box is normaal voor 2 personen dus =2/1=1box
maar wanneer je nu 3 personen heb in een box zou dat ook 1 box moeten zijn
wanneer ij nu =3/1 = 1.5 of wanneer je nu 7 personen heb zou dat moeten zijn 2 van 2 personen en een van 3 personen zou er daar voor een formule voor zijn ????????
Hallo,
Ik hou zelf een tijdregistratie bij van m’n werk. Aan het eind van iedere dag vul ik eindtijd – begintijd = totaal aantal uren gewerkt. Ik doe verschillende werkzaamheden op 1 dag. Naast de totaaltijd van een taak vul ik met behulp van een gegevenskeuzelijst (validatielijst) de taak in die daarbij hoort. Dus met een pijltje verschijnt mijn keuzemenu en daar kies ik dan de taak uit. Daarna hou ik handmatig een overzichtje bij van alle uren van alle taken van die hele maand. Zo hou ik bij hoeveel uur ik per maand per taak heb gedraaid. Dit doe ik dus echter handmatig. (van iedere dag cel selecteren en dan optellen = totaal aantal uur van de hele maand van een taak). Nu is mijn vraag of dit ook automatisch doorgevoerd kan worden, dat wanneer ik per dag aan een bepaalde taak heb gewerkt dat dit al automatisch in het maandelijkse overzichtje kan verschijnen wanneer ik een taak selecteer uit mijn lijst.
Dus bijv.:
1 september:
8.00 – 9.45 = 1.45 voor Taak A (Taak A geselecteerd uit validatielijst met pijltje)
9.45 – 10.00 = 0.15 voor Taak B. (Taak B geselecteerd uit validatielijst met pijltje).
2 september:
8.00 – 10.00 = 2.00 voor Taak A (Taak A geselecteerd uit validatielijst met pijltje)
10.00 – 12.00 = 2.00 voor Taak B (Taak B geselecteerd uit validatielijst met pijltje).
Dus 6 uur gewerkt. Nu is mijn vraag of er een formule is voor die twee taken die ik selecteer dat die uren (3.45 en 2.15) automatisch opgeteld worden in mijn maandelijkse overzicht wanneer ik die taken uit mijn keuzelijst selecteer.
Dus:
Maand september
Taak A Formule= 3.45
Taak B Formule= 2.15
Bij deze hoor ik het graag.
Groet,
Stephan
Hallo,
Ik hoop dat je mij kunt helpen, ik moet een lastige formule maken in Excel en mij lukt het niet.
Een voorbeeld:
In het werkblad met verwijzingen
In kolom A staan functies
In kolom B staan schalen
Nu wil ik in een ander werkblad automatisch de schaal in laten vullen door Excel als ik dmv dropdown een functie kies.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb verwoord. Welke formule kan ik hiervoor gebruiken?
Groet L4A
Hallo,
Is het volgende mogelijk.
Stel in cel A1 heb ik een positief getal. Dan moet cel B1 op 0 blijven.
Maar als cel A1 negatief wordt (bv -5) dan had ik graag dat in cel B1 (5) positief komt te staan.
Nu had ik al ontdekt dat een negatief getal met =ABS(A1) kan omzetten van negatief naar positief.
Dus zolang A1 positief is moet B1 op 0 blijven maar zodra A1 negatief wordt dan moet B1 diezelfde waarde hebben maar dan in positief getal.
Is zo iets mogelijk?
Alvast bedankt.
Hoi,
Als ik een csv download dan krijg ik duizendtallen terwijl het tien- en hondertallen moeten zijn.
Hoe kan ik decimalen toevoegen zonder alles opnieuw te hoeven intypen?
6178
699
15598
Mijn dank als beginner is groot !
Hallo, ik wil graag van een kolom iedere dag het bovenste gegeven, dus met de nieuwste datum in een andere cel hebben. Dus in Kolom A: datums en in kolom B het bovenste gegeven wil ik dan b.v. in Cel C1 hebben. Hoe doe ik dat
Hallo,
Hoe kan ik van geselecteerde cellen de inhoud wissen op een bepaalde datum/tijdstip. Bv altijd cel a1 op maandag 1:00 uur, elke week weer.
Bv dank voor de reactie.
ik heb een lijst met product nummers en daarnaast een lijst met nummers waar in het magazijn dat product ligt. Ik moet nu van een aantal van die product nummers het nummer in het magazijn erachter zetten. Is hier een speciale functie voor om dit te doen. De nummers staan niet op dezelfde volgende met de originele lijst en de product nummers lopen ook niet tegelijk op.