Eerder heb ik een artikel geschreven hoe je je werkblad kunt beveiligen, voor zowel mac als windows.
In dit artikel ga ik uitleggen hoe je specifieke cellen kunt beveiligen in Excel op de Mac.
Wanneer je een werkblad wilt delen met andere mensen, en je hebt daarin allerlei formules gemaakt, kan het voorkomen dat je die cellen bijvoorbeeld wilt beveiligen.
Daardoor kan men bijvoorbeeld niet je formules bewerken of ”stelen”.
Eerst klik je in de hoek tussen 1 en A (zie onderstaande afbeelding) om alle cellen te selecteren:
Daarna klik je met je rechtermuis op een willekeurige cel en daarna klik je op ”cellen opmaken”.
Dan opent zich een venster met cel eigenschappen. Kies vervolgens voor het tabblad ”beveiliging”.
Haal vervolgens het vinkje bij ”geblokkeerd” weg, en klik op ”OK”.
Hierdoor zal Excel alle cellen in het werkblad ontgrendelen.
Vervolgens selecteer je in het werkbad alleen de cellen die je wilt beveiligen. Klik daarna weer met je rechtermuis op een van de geselecteerde cellen. Ga in het venster weer naar ”beveiliging” en zet vervolgens een vinkje voor ”geblokkeerd” en klik opnieuw op ”OK”.
Ga vervolgens in je werkbalk naar het tabblad ”Controleren” en klik op ”blad”:
Vul vervolgens je wachtwoord in:
Wanneer je daarna iets in een beveiligde cel wilt typen krijg je deze melding te zien:
Wil je toch iets wijzigen, zal je eerst de beveiliging er af moeten halen.
Selecteer dan de cel die je wilt wijzigen en klik in het tabblad ”controleren” weer op blad, en voer het wachtwoord in.