ALS functie in Excel

| Gerard

De ALS functie is een van de meest gebruikte formules in Excel. Dit wordt ook wel een logische functie genoemd.

Deze functie gebruik je als een berekening aan bepaalde voorwaarden is gebonden. Je laat Excel dan een bepaalde tekst of uitkomst van een berekening tonen als aan die voorwaarde wordt voldoen.

Je gebruikt hiervoor de formule:

=ALS(voorwaarde; berekening als aan de voorwaarde wordt voldaan; andere gevallen)

Kortom, je voert eerst in wat de voorwaarde is waaraan de uitkomst van de berekening moet voldoen. Daarna vul je in wat de formule moet doen zodra aan de voorwaarde wordt voldaan. En tenslotte geef je aan wat er moet gebeuren zodra er niet aan die voorwaarde wordt voldaan.

Het is belangrijk om te weten dat je in de voorwaarde gebruik maakt van de volgende tekens:

ALS functie Excel
ALS functie in de praktijk

Stel je hebt een bedrijf waarbij de verkopers een bonus krijgen als ze meer dan een bepaald bedrag hebben verkocht.

In een tabel heb je alle personeelsleden met de daar bijhorende verkopen ingevoerd. Nu wil je snel zien of iemand recht heeft op een bonus of niet.

ALS functie Excel

In dit voorbeeld heb je recht op een bonus als je voor € 3000 of meer hebt verkocht.

Er zijn 2 manieren om de ALS functie te gebruiken, via de formulebouwer of handmatig. Eerst zal ik uitleggen hoe je dit via de formulebouwer doet.

Selecteer cel C3 met je muis en klik op ”fx”:

ALS functie Excel

Dan zoek je op ALS en klik daar dan vervolgens op. Je krijgt dan:

ALS functie Excel

Bij waarde1 vul je in: cel B2>=3000. Kortom, B2 moet groter of gelijk zijn aan 3000 (aangezien dit de voorwaarde is waar aan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor een bonus).

Bij dan vul je in: Ja

Bij anders vul je in: nee

ALS functie Excel

Vervolgens klik je op enter. Je ziet dan in cel C2 al het antwoord. Je wilt echter dit bij alle mensen hebben. Dus kopieer je de formule van cel C2 en die kopieer je naar beneden.

Dan krijg je als eindresultaat:

ALS functie Excel

Als je wat meer ervaren bent met het werken met formules, kun je er voor kiezen om de formules handmatig te schrijven in plaats van gebruik te maken van de formulebouwer.

Dat doe je aan de hand van de volgende stappen:

Stap 1: Selecteer de cel waarin je het antwoord wilt hebben (in dit voorbeeld cel C2).

Stap 2: Typ: =ALS(

Stap 3: Typ de logische test (de voorwaarde)

Stap 4: Typ een ;

Stap 5: Typ tussen aanhalingstekens wat Excel moet doen indien aan de voorwaarde wordt voldaan

Stap 6: Typ een ;

Stap 7: Typ tussen aanhalingstekens wat Excel moet doen indien er niet aan de voorwaarde wordt voldaan

Stap 8: Sluit de haakjes

Stap 9: Klik op enter

In dit voorbeeld krijg je dan de formule: =ALS(B2>=3000;”Ja”;”Nee”)

Ontwikkel je Excel vaardigheden met onze online Excel cursussen en haal meer uit Excel!

23 gedachten over “ALS functie in Excel”

  1. Hi Gerard,

    Een vraagje, waarvan ik hoop dat jij hem kunt en wilt beantwoorden.

    Ik ben een mac-bezitter, en als ik dan een een handleiding van excel probeer te volgen, dan lijkt het of ze er een sport van maken, om de sneltoetsen, niet te laten overeenstemmen met elkaar.

    Een patroon kan ik ook niet echt ontdekken.

    Zie ik iets over het hoofd?

    Met vriendelijke groet,

    Bernadet Swanen

    Beantwoorden
  2. heb is een vraag

    heb een verlofkaart

    elke maand van 31 hokjes

    stel ik heb 25 dagen ik neem ik neem een dag verlof op typ ik in een hokje -8 rekent exel zelf uit dat ik 24 dagen over heb
    stel ik werk extra bijvoorbeeld 2 uur ik noteer 2 in een hokje tel hij 2 uur verlof er weer bij de 24 dagen dat wil ik dus niet zodat dit 24 blijft
    hoe moet ik de als funtie toepassen dat alles wat ik in de + cijfers staat genoteerd wil ik in en apart hokje steeds er bij geteld en word berekend worden zodat ik makkelijk kan zien hoeveel ik extra heb gewerkt in een jaar

    ik zie alleen maar voorbeelden van berekeningen van waar of niet waar
    dat bedoel ik dus niet

    Jan Feb mrt apr mei juni juli aug sept okt nov dec
    -8
    -4

    -4
    -4

    -8
    -8
    -8
    -8 -8
    4 -8
    -8
    -8
    -8 -4
    -8
    -8 -8
    -8 -8
    -4 -8 -8
    -8 -4
    -8
    Verlof dagen 68.225

    Beantwoorden
  3. Geachte Gerard,

    Hoe spreek ik deze formule uit ? =ALS($B1=””;
    De tekens “” geven dat de cel leeg blijft.

    Deze formule hoort bij een combinatie van de Functie Als en Verticaal zoeken.
    =ALS($B3=””;””;VERT.ZOEKEN($B3;schema!$B$5:$W$12;2;ONWAAR))

    Ik ben nog niet zo met excel bekend.

    Beantwoorden
  4. hallo,
    hopelijk kan iemand mij verder helpen.
    ik zit met gegevens die naar excell zijn geëxporteerd en zien er per cel als volgt uit:
    12,345,678 of 123,456,789 of 123,456.
    het is de bedoeling om de komma ertussenuit te laten en dat er automatische een X voorkomt, dus als volgt: X123456 of X12345678 of X123456789.

    Beantwoorden
  5. Ik ben op zoek naar een formule die mij helpt te weergeven waar het antwoord bekend is en dan aftrekt wat is ingevuld.
    bijv totaal is 111 dit zijn 3 ochtenddiensten, iedere keer dat er bij iemand een 1 wordt ingevuld dan is er bij totaal een 1 minder.
    Dus 1 ingevuld, dan staan er totaal nog 11 ingevuld.
    Help!

    Beantwoorden
  6. Heb ook een vraag nl a is datum waarop betaald moet worden, b is omschrijving. C is bedrag , d is datum nu , e is ja betaald
    Als a is gelijk aan d dan e op ja

    Beantwoorden
    • Ik zit inderdaad met hetzelfde probleem. Ik wil graag gebruik maken van verloop data. Met dan factuur datum verloopt op ….. en dan wel of niet is open of verlopen maar kom er niet uit

      Beantwoorden
  7. ik heb een totaal nieuwe vraag…
    als bijvoorbeeld cel M29 gelijk is aan cel b27 dan moet M29 =gelijk zijn aan cel c27

    hoe zet je dit in tabel aub?
    en indien er meerdere formules in één balk moeten hoe doe je dit dan? want ik heb bijvoorbeeld ook als cel M29 gelijk is aan cel b28 dab liet M29 gelijk zijn aan cel C28

    Beantwoorden
  8. Hoe schrijf ik de formule (aantal.als) juist, indien de waarde van een zelfde cel op 50 tabbladen moet worden berekend.
    Bij =aantal.als(Blad1!$B$5:Blad50!$B$5; “Ja”) verschijnt foutmelding: #WAARDE!
    Het betreft de juiste beschrijving van het eerste deel van de formule: Blad1!$B$5:Blad50!$B$5.
    graag reacties.
    bvd
    fzoet

    Beantwoorden
  9. goedemiddag,
    ik zoek de formule om:
    als er in een bestand, op een ander tabblad(2) een bv creditcard staat, deze op het eerste blad(1) te krijgen, met het bedrag erachter wat weer in een andere kolom staat op tabblad(2)
    dus op tab 2 staan de soorten creditcards en het bedrag in een andere kolom en die moeten automatish op tab 1 komen( gesplitst)

    Beantwoorden

Plaats een reactie