Percentage van het totaal berekenen in Excel

| Gerard

In dit artikel leer je hoe je het percentage van het totaal kunt berekenen in Excel.

Ik zal je dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Stel je hebt 5 producten die je verkoopt, waarvan je graag wilt berekenen hoeveel % de omzet per product is van de totale omzet.

In dit voorbeeld ziet je tabel er zo uit:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Het is wat je dan moet doen is het totaal berekenen van de omzet. Ik doe dit in cel B7 met de formule:

=SOM(B2:B6)

Hiermee tel je cel B2 tot en met B6 bij elkaar op.

Vervolgens maak ik een kolom erbij, waar de formule komt te staan om het percentage te berekenen:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Vervolgens selecteer je cel C2 en typ je daarin de formule.

Deze formule begin je zoals altijd met het is-teken (=), daarna klik je op cel B2, typ je / (om te delen) en selecteer je cel B7.

Omdat we de formule hierna naar beneden gaan kopiëren, is het belangrijk om de celverwijzing in de formule absoluut te maken.

Tot zover is de formule: =B2/B7

Door een dollarteken voor de kolomletter en rijnummer te typen wordt de celverwijzing absoluut.

De uiteindelijke formule is dan dus:

=B2/$B$7

Als je deze formule invoert, krijg je dit te zien:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Daarna kopiëren we deze formule:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Vervolgens selecteren we de cellen C3 tot en met C6, en plakken we de zojuist gekopieerde formule:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Zoals je ziet klopt het nog niet helemaal. Dit komt echter nog helemaal goed. We gaan nu namelijk eerst de cellen C2 tot en met C6 selecteren en vervolgens stellen we in Excel in dat het om een percentage gaat. Dat doe je door op % te klikken:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Daarna kun je zoveel decimalen instellen als je wil door de cellen te selecteren en volgens hier op te klikken:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Nu heb zie je per product hoeveel % van de omzet het betreft:

Percentage van het totaal berekenen in Excel

Ontwikkel je Excel vaardigheden met onze online Excel cursussen en haal meer uit Excel!

16 gedachten over “Percentage van het totaal berekenen in Excel”

  1. Hallo, ik heb een vraag, ik kom er echt niet uit! Het gaat over het krijgen van 10 % bij besteding van €500 en moet met de ALS functie! Er staan als eerste bedragen lager dan €500 en meer naar beneden bedragen hoger dan €500! Als het goed is kan ik alles tegelijk selecteren om “Ja” of “Nee” antwoorden te verkrijgen. Maar hoe schrijf ik die 10% dan in de regel om om de correcte ALS functie te creëren?
    Vriendelijke groet en bij voorbaat veel dank!

    Beantwoorden
  2. Hallo,
    Weet u hoe u het procent van het totaal kan berekenen als er geen cel aanwezig is met het totaal gegeven en je geen cel mag aanmaken waar je eerst het totaal in berekend? Ik moet dit weten voor mijn examen en vind het antwoord nergens online.
    Mvg!

    Beantwoorden
  3. hallo Gerard,
    ik zit vast in een kringverwijzing. Misschien kun je mij een suggestie doen om het op te lossen. Cel A1 : € 150.000 en Cel A2: 0,9%
    In cel A3 moet het bedrag komen te staan van A1 en A2 samen, waarbij de 0.9% berekent wordt over de einduitkomst van Cel A1 en A2 samen(!) Cel A3 moet dan uitkomen op €151.362,26
    Dit moet de uitkomst worden:
    0.9% van A1 +A2 = A3 .
    0.9% van CEL A3 = 1.362,26
    € 150.000 + € 1.362,26 = € 151.362,26
    Ik krijg het niet voor elkaar.

    Beantwoorden
  4. Kan je op basis van de kleur van een cel het percentage laten berekenen? Ik heb namelijk een lijst met goedgekeurde offerten (groen) en afgewezen offerten (rood). Ik had graag het verhoudingspercentage berekent. Kan dat?

    Beantwoorden

Plaats een reactie